Gepubliceerd op: 27 maart 2014 12:53

Een schatkamer vol poëzie

Er zijn van die periodes dat ik graag gedichten lees. In de bibliotheek zijn natuurlijk een aantal bundels te vinden, maar er komt maar mondjesmaat iets bij en dan val je al snel in de herhaling. Dat is bij poëzie op zich ook niet erg, maar je wilt toch ook wel eens iets nieuws lezen.

In een helder moment vroeg ik me af, hoe het met poëzie zit in de wereld van het ebook, ook al heb ik zelf geen ereader. Ik had gehoord dat bibliotheekleden via de site www.bibliotheek.nl gratis ebooks kunnen lezen. Zou daar ook poëzie aangeboden worden? Ik zocht de website op en jawel: De ebooks stonden in de keuzebalk. Daarna moest ik als nieuweling een account aanmaken, waarbij ik het nummer van mijn bibliotheekpas nodig had. Voortaan kan ik daarmee eenvoudig inloggen. Uit de verschillende categorieën, zoals “spannende boeken”, “biografieën”, “reizen”, “psychologie” koos ik voor “poëzie” en er verscheen een keur aan bundels van Nederlandstalige dichters. Vroman, Bernlef, Nolens, Kouwenaar en ook de Zuidafrikaanse Elisabeth Eybers. Ik koos voor “Stemtest” van C.O. Jellema, omdat ik vaak naar deze titel had gezocht in boekwinkels en het er nooit had gevonden. De inhoud van de bundel werd opgehaald en blijft nu drie weken op “mijn boekenplankje” staan op Bibliotheek.nl.

“Stemtest” was de laatste bundel van C.O. Jellema, twee weken na verschijnen ervan overleed de auteur, in 2003, op 67-jarige leeftijd. Maar ik kon hier vandaag in 2014 met mijn laptop nog genieten van zijn gedichten met bespiegelingen over de grootsheid van het heelal en het wonder van een babykrabje op zijn handpalm. Mooi zijn ook Jellema’s gedichten over het werk in zijn tuin bij de oude Groningse notariswoning op het Hoge Land. Ik prijs me gelukkig met deze ontdekking op Bibliotheek-nl. Voorlopig kan ik weer even vooruit, als ik poëziekriebels krijg.

Wilt u dit ebook ook lezen? Bibliotheekleden kunnen zich aanmelden op www.bibliotheek.nl. Bent u nog geen lid van de bibliotheek? Kijk dan hier voor tarieven en openingstijden van de bibliotheek bij u in de buurt en neem daar een abonnement. Veel plezier ermee!

Ans Vedder, oud-medewerker Bibliotheek Noord-Veluwe

• Schrijver: C.O. Jellema