Gepubliceerd op: 26 mei 2017 10:49

Na 2 jaar is er eindelijk weer een nieuw deel verschenen uit de serie Q van Jussi Adler- Olsen. Selfies is alweer het zevende deel van deze serie, maar je hoeft de overige delen niet gelezen te hebben om aan dit zevende deel te beginnen.

Afdeling Q is een afdeling voor onopgeloste zaken, die vooral werd opgericht om de onaangepaste rechercheur Carl Morck weg te promoveren. Het team bestaat naast Morck uit Assad, Rose en Gordon. Ze zijn een hecht team en hebben al van alles meegemaakt. In de vorige delen kwamen het verleden en privéleven van Carl aan de orde. In dit deel vertelt de auteur meer over Rose.

Afdeling Q is een kei in het zoeken naar verbanden tussen verschillende zaken. Net als de andere boeken bestaat Selfies uit verschillende verhaallijnen waarbij veel aandacht wordt besteedt aan het uitwerken van de psyche van de hoofdpersonen. In dit boek gaan ze op zoek naar een link tussen de moord op een vrouw in het park en een soort gelijke moord die in 2004 gepleegd is. Terwijl Carl, Assad en Gordon zich helemaal op de moorden storten gaat het helemaal niet goed met hun collega Rose. Door problemen uit het verleden glijdt ze psychisch steeds verder weg.

Als je begint met lezen moet je goed je aandacht bij het verhaal houden door de veelheid aan personen die worden opgevoerd. Adler-Olsen heeft een prettige schrijfstijl met veel humor. De manier waarop de verhaallijnen uiteindelijk bij elkaar komen is mooi beschreven. Ik ben benieuwd naar deel 8 en of dan eindelijk ook wat meer over de achtergrond van Assad bekend wordt. Voor iedereen die van de betere Scandinavische thrillers houdt is Selfies een echte aanrader net als de andere delen uit de serie Q.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Anneke van Dommelen, bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Jussi Adler-Olsen