Gepubliceerd op: 14 maart 2013 02:30

Historische boerderijen in Elburg" is een boek vol foto's van de boerderijen zoals die begin deze eeuw in de gemeente Elburg te vinden waren. De mooie kleurenfoto's zijn vooral van de buitenkant van de boerderijen en van allerlei bijzondere accessoires zoals tegeltableaus, gevelstenen en levensbomen. Her en der staan er ook zwart-wit foto's in van hoe de boerderijen er eerder uitzagen, of van voormalige bewoners.

Het grootste deel van het boek gaat over de boerderijen in de verschillende kernen van de gemeente, waarna een deel volgt over de pachtboerderijen van stichtingen en landgoederen. Het boek sluit af met een deel over hooibergen, bakhuizen en erfelementen. Hierin kom ik leuke weetjes tegen over bijvoorbeeld klompenrekken. Ooit geweten dat daarin eerder de klompen te drogen werden gehangen na het schoonmaken? Of dat de grootte van het melkrak afhing van het aantal koeien? Hoe meer koeien, hoe meer melkbussen en melkemmers. Hooibergen hebben één tot vijf roeden; de oorspronkelijke rieten kappen werden na de Tweede Wereldoorlog vaak vervangen door metalen golfplaten, en de houten roeden door betonnen palen.

De foto's zijn in dit boek het belangrijkste, maar de informatieve teksten voegen daar veel aan toe. Het is van veel boerderijen gelukt te achterhalen wanneer ze voor het eerst benoemd werden. De oudste nog bestaande boerderijen dateren uit het einde van de achttiende eeuw. Per boerderij wordt de bewoningsgeschiedenis en bouwstijl beschreven. Langs de randen van de pagina's staan knipsels uit bijvoorbeeld het Nieuws- en advertentieblad Elburg en Omstreken uit het begin van de twintigste eeuw over branden, veekeuringen en erfhuizen; of informatie over de namen van de boerderijen. Dit boek vind ik een aanrader voor jong en oud. Jongeren kunnen zien en lezen hoe het er nog niet eens zo lang geleden aan toe ging op het platteland en ouderen zullen heel veel momenten van herkenning beleven en er allerlei herinneringen mee kunnen ophalen.

Alle vestigingen van de Bibliotheek Noord-Veluwe hebben een kast met boeken en dvd's over de eigen woonplaats en regio: de streekcollectie. Daar kunnen liefhebbers van lokale en regionale geschiedenis hun hart ophalen.

"Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!"

Diana Pater, strategisch beleidsmedewerker, Epe en Elburg

• Titel: Historische boerderijen in Elburg