Gepubliceerd op: 14 maart 2013 02:50

Op een klein eiland in de Indische oceaan leert een negenjarig meisje, Alice Fonseka, fietsen. Sri Lanka staat aan de vooravond van een burgeroorlog en Alice' leven staat op het punt om voorgoed te veranderen. Ze zal het eiland en haar geliefde opa Bee verlaten om met haar moeder per boot naar Engeland te vertrekken. Samen met haar opa zoekt Alice schelpen en stukjes hout om mee te nemen als aandenken aan het eiland, haar thuis. Het leven in Londen valt zwaar.

Alice wordt op school gepest en besteedt haar tijd aan het maken van kunstwerkjes van de spullen die ze op het strand had gevonden. Zo kan ze haar gevoelens van onbehagen en verlangen naar het eiland uiten. Intussen woedt de burgeroorlog in Sri Lanka voort, met gruwelijke gevolgen voor hen die Alice en haar moeder hebben achtergelaten. Het artistieke talent van Alice wordt opgemerkt en jaren later is ze een bekend kunstenares. Maar dan wordt Londen opgeschrikt door de terroristische bomaanslag van 2005. Zal het lot waarvoor ze dertig jaar eerder Sri Lanka ontvluchtte haar vinden in Londen? Deze roman heeft mij van het begin tot het eind geboeid en kan ik iedereen aanraden te lezen. Het laat zien dat je als immigrant je eigen plek meeneemt en hoe je die twee werelden met elkaar kunt verbinden.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!"

Marijke Petersen, bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Tearne, Roma