Gepubliceerd op: 16 april 2019 12:41

‘Het meisje met de vlechtjes’ is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Freddie Oversteegen. Freddie is bijna 16 jaar als ze in 1941 samen met haar oudere zus Truus gevraagd wordt deel te nemen aan het gewapend verzet in Haarlem. De groep werd na de oorlog bekend omdat ook Hannie Schaft er deel van uitmaakte.

De meisjes verleiden hooggeplaatste nazi’s en lokken ze het bos in, waar ze worden gedood door de mannen van het verzet. Dan krijgen de zusjes zelf een pistool, en Freddie slingert heen en weer tussen angst en moed, twijfel en trots. Gevaar voor verraad dreigt. Wie kan ze nog vertrouwen? En waarom sluit haar vriendje Peter zich niet bij hen aan?

De grens tussen goed en fout lijkt steeds dunner te worden. Freddie worstelt, moet vreselijke beslissingen nemen en wordt in een razend tempo volwassen. Een indrukwekkend boek over de ellende die de Tweede Wereldoorlog met zich meebracht.

De auteur kon Freddie, toen al 91 jaar, nog uitgebreid interviewen, maar de verzetsvrouw overleed anderhalf jaar later, kort voor het uitkomen van het boek. Vanaf ca. 15 jaar.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Marian de Boer, Bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Wilma Geldof