Gepubliceerd op: 14 maart 2013 03:10

Met de pyama in 'n tent elf joar, al enne groete vent hof niks mier te liere wet 't allemoal al lang allien 't onbekende makt 'm bang" uit het lied "Vlinder" van Rowwen Hèze. Het boek dat ik bespreek is een blijvende herinnering aan Nicky Verstappen, het jongetje dat in augustus 1998 op mysterieuze wijze verdween uit een jeugdkamp bij Brunssum. Een dag later werd zijn lichaam aangetroffen op de aangrenzende Brunsummerheide.

Vreemd genoeg werd de precieze doodsoorzaak nooit vastgesteld en het rechercheonderzoek werd zwaar bekritiseerd. Samen met Nicky's ouders werkte journalist Simon Vuyk aan dit boek. Zij hebben hiermee een aanklacht geformuleerd tegen kampleiding en justitie, maar het is ook een monument voor een levenslustige jongen, die altijd 11 zal blijven. Ik vond het een aangrijpend boek om te lezen. Het is chronologisch opgebouwd. Na 13 jaar is er nog geen einde gekomen aan de lange weg die de ouders en zus van Nicky al hebben afgelegd om de doodsoorzaak van Nicky te achterhalen. Hopelijk zal er ooit een laatste hoofdstuk kunnen worden geschreven.

"Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!"

Anneke van Dommelen-Kronenberg, bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Simon Vuyk