Gepubliceerd op: 14 maart 2013 03:30

Het Gouden Kompas is het eerste deel van de Noorderlicht-trilogie. Het verhaal speelt zich af in een andere parallelle wereld. Een wereld die lijkt op die van ons maar door magische, sprookjesachtige elementen toch weer heel anders is. Hoofdpersoon is Lyra. Zij woont in Oxford. Als op een dag één van haar vrienden wordt ontvoerd, besluit ze hem te gaan redden

Ze gaat op reis en komt onderweg de meest wonderlijke figuren tegen: pratende en vechtende gepantserde beren, heksen, piraten, zigeuzen (een soort varende zigeuners), engelen, dieren die op wielen rijden, bijzondere instrumenten. Het gouden kompas is een zogenaamde alethiometer; een apparaatje waarmee je de waarheid kunt achterhalen als je er gevoel/instinct voor ontwikkelt. Lyra is hier erg goed in! In deze wereld draagt iedereen de ziel aan de buitenkant van het lichaam mee in de vorm van een dier.

Ik vond dit een adembenemend om te lezen. Het is een prachtig verhaal en ik werd simpelweg helemaal meegezogen in deze bijzondere parallelle wereld. Vooral ook hoe Lyra en Pantalaimon ( de ziel van Lyra ) in het laatste deel tijdelijk uit elkaar moeten gaan. Dat is heel ontroerend beschreven.

Het eerste deel van de Noorderlicht-trilogie is ook verfilmd ( The Golden Compass ) met onder andere Nicole Kidman in een hoofdrol. De film won bij de Oscaruitreiking de prijs voor beste visuele effecten.

Persoonlijk vond ik dat de film het niet haalde bij het boek, ondanks die visuele effecten. In de bibliotheek zijn deze boeken bij de C-boeken te vinden ( vanaf 12 jaar ) en in de Jongerenkast. Maar ik vind het ook voor volwassenen die van dit genre houden een echte aanrader !

Wil je dit spannende boek ook lezen ? Je vindt het bij de bibliotheek Noord-Veluwe!

Janny Bultman, medewerker klantcontacten & ICT medewerker

• Schrijver: Philip Pullman