Gepubliceerd op: 9 november 2020 12:04

De bibliotheken zijn gesloten, maar lezen kan altijd doorgaan. Vandaar deze biebtip, die bestaat uit drie boeken die in de Online Bibliotheek te vinden zijn als e-book (op dit moment is deel 3 nog niet beschikbaar) en als luisterboek.

Een trilogie dus, en wat voor één! De auteur, de Spaanse Eva García Saenz de Urturi, wordt vergeleken met haar onlangs overleden collega Carlos Ruiz Zafon. Niet de minste om in één adem mee genoemd te worden!

De hoofdpersoon in de drie boeken is Unai Lopez de Ayala, een jonge inspecteur en profiler, die er een onorthodoxe manier van werken op na houdt. We volgen hem tijdens zijn onderzoeken, maar zeker ook in zijn persoonlijke leven. Het is daarom van belang om de boeken op volgorde te lezen, te weten:

• 1. De stilte van de witte stad
  • 2. De riten van het water
  • 3. De heren van de tijd

Unai is profiler, wat betekent dat er een heerlijke portie psychologie in de verhalen verweven is. Daar houd ik van! Daarnaast krijgt de lezer een forse dosis geschiedenis met legendes en cultureel erfgoed voorgeschoteld. De boeken zijn thrillers, maar verwacht geen snelle, razend spannende verhalen. Het is meer een langzaam genieten van mooie zinnen, mooie mensen, een mooie omgeving en een interessant stuk historie.

Bent u een liefhebber van Zafon en houdt u ook van thrillers? Dan is deze trilogie zeker een aanrader. Nog nooit iets van Zafon gelezen? Begin dan met deze serie, die naar mijn idee toegankelijker is dan de boeken van Zafon.

Kortom: stap in het leven van Unai en zijn vrienden en familie. Ze zullen in deze onweerstaanbare mix van spanning, geschiedenis en cultuur uw hart veroveren!

Wilt u deze boeken ook lezen? U vindt ze bij de Bibliotheek Noord-Veluwe als papieren boek, als e-book en als luisterboek
Monique Dijkgraaf, Medewerker Klantcontacten

• Schrijver: Eva García Saenz de Urturi