Gepubliceerd op: 14 maart 2013 03:40

De schrijfster van dit boek, de Nederlandse Anna Meijerink (pseudoniem) werd in 1984 op negentienjarige leeftijd door haar vader naar de Church of the Promised Land in de VS gestuurd. Deze Church is een toonaangevende sekte binnen de rechts-extremistische 'Christian Identity'-beweging. Anna werd uitgehuwelijkt aan de zoon van intellectueel sekteleider Abraham Wotherspoon.

Volgens Anna Meijerink is de ideologie van de sekte gebaseerd op haat, angst, fascistische gedachten en uitlatingen en een willekeurig gebruik van Bijbelteksten. De sekteleden sluiten zich af van de 'verderfelijke' buitenwereld en men bereidt zich heimelijk voor op de omverwerping daarvan. Er zouden banden zijn met neonazi's en militaire trainingskampen. De sekte zou veel Ku Klux Klan-leden in zijn gelederen hebben.

Anna Meijerink vertelt over haar leven binnen deze sekte, waar zij tien jaar doorbracht en zeven kinderen kreeg. Ze is er mishandeld, bedreigd en sommigen van haar kinderen werden seksueel misbruikt. Na tien jaar kon ze met haar kinderen naar Nederland vluchten. Nu, zo'n twaalf jaar later, probeert de sekte nog steeds om haar en de kinderen weer in zijn macht te krijgen.

Dit verhaal van een strijdlustige, volhardende vrouw is waar gebeurd en opgetekend door misdaadauteur Bert Muns. Ik vond het een beklemmende, verbijsterende en aangrijpende geschiedenis en heb het met dichtgeknepen keel gelezen. Het is in de bibliotheek terug te vinden in de kasten van de Waar!-collectie.

"Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!"

Harmien Hulleman, medewerker klantcontacten

• Schrijver: Anna Meijerink