Gepubliceerd op: 24 augustus 2021 12:50

Twee weken geleden zag ik dit boek tussen de nieuw binnen gekomen boeken en de omslag en titel trokken mijn aandacht. Het is het schrijnende verhaal van een groepje alleenstaande kinderen in een vluchtelingenkamp.

Geschreven vanuit het perspectief van kind i, een tienjarige jongen. Zijn familie is hij kwijt, net als zijn bezittingen en zijn papieren. Alle kinderen in het kamp worden met een letter aangesproken, hun namen kunnen ze niet bewijzen omdat hun ‘levensboeken’ (paspoorten) zijn afgepakt. Geen volwassenen die zich om de kinderen bekommeren. Gelukkig zijn er wel hulpverleners, waarbij ze nog terecht kunnen. Elke dag is voor de kinderen een strijd om te overleven. Het is verbazingwekkend hoe zelfredzaam, zorgzaam en toch ook positief kind i is.

Het verhaal is geschreven door Steve Tasane, zelf kind van een vluchteling. Het is gebaseerd op ervaringen van kinderen in vluchtelingenkampen overal ter wereld. Het is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 10, maar zeker ook voor volwassenen.

Goed om eens even bij stil te staan en te beseffen hoeveel kinderen er dag in dag uit in deze situatie leven. Je zult weer aan het boek terugdenken als je hierover iets op televisie ziet.

Wil jij dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Marian de Boer, Bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Steve Tasane