Gepubliceerd op: 21 maart 2013 11:00

"Feest!" staat in de bibliotheek bij de informatieve boeken voor kinderen, maar het is voor zowel kinderen als ouders heel leuk en bruikbaar.

In het boekje staan heel veel traktaties, taarten, ideeën voor feestjes en versieringen zoals uitnodigingen en slingers. De traktaties vind ik het leukste deel van het boek. Bij iedere traktatie staat een paginagrote foto, uitleg hoe de traktatie te maken, een lijstje met benodigdheden, hoe je ze leuk kunt uitdelen en hoe lang van te voren je ze kunt klaarmaken. Mijn persoonlijke favoriet: "Pinguins on the rocks", van choco coco mallows, duimdrop en gekleurde gepofte rijstsnoepjes. Van de duimdrop worden het hoofdje en de vleugels van de pinguïn gemaakt, de mallow is het lijfje. De rijstsnoepjes zijn voor het gezichtje en de voeten. Andere traktaties zijn bijvoorbeeld "Rupsje Nooitgenoeg" (appeltjes met spekjes; het ziet er echt uit of het spekrupsje door de appel kruipt) en "Patatje speciaal" (cake, slagroom en aardbeienjam in een patatbakje).

Bij het hoofdstuk met feestjes staat per feest welke uitnodiging erbij hoort (bv bij het Piratenfeest een schatkaart), een idee voor een bijpassende taart (een modderig weiland bij een Cowboyfeest), doe-activiteiten (jam maken bij de Tea-party), traktaties (komkommercactus bij Viva la fiësta) en bedankjes (een reep chocolade met foto en naam van de baby bij een Kraamfeest).

Conclusie: een leuk kinderfeestje begint in de bieb bij de kast met ideeënboeken!

"Wil je dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!"

Diana Pater, strategisch beleidsmedewerker, Epe en Elburg

• Schrijver: Ghislaine van Delden