Gepubliceerd op: 21 maart 2013 12:00

De 5-jarige Jack, ik-verteller in deze roman, leeft met zijn moeder in Kamer, een afgesloten ruimte die hij nooit heeft verlaten.

Zijn moeder is acht jaar eerder gekidnapt, Jack is het resultaat van de verkrachting door haar ontvoerder. De wereld van moeder en zoon is opgebouwd uit Kast, Kachel, Kleed. Alles wat er van de Buiten Wereld te weten is doet Jack op uit beelden van de TV met de Konijnenoren. Wanneer moeder en zoon weten te ontsnappen, begint het vooral voor Jack moeizame proces om deel uit te gaan maken van de wereld. Door televisie te kijken heeft hij een enorme woordenschat opgebouwd, maar hij heeft niet het besef dat veel van wat hij daar ziet een weergave is van de werkelijkheid die hij plotseling leert kennen na de ontsnapping. Het gevolg is dat Jack soms terugverlangt naar Kamer.

Dit is een gevoelig geschreven roman en af en toe ook zeer beklemmend. Het is knap geschreven vanuit de beleving van de jonge Jack. Je wordt onweerstaanbaar het verhaal ingetrokken, hoe ze leven in Kamer, hoe dreigend en onaangenaam Hij is. Je wilt het in één ruk uitlezen vanwege de puurheid van de volkomen geloofwaardige gedachten, gesprekken en ervaringen van Jack.

Wilt u deze roman ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord Veluwe!

Nettie Jonker, medewerker klantencontacten Bibliotheek Noord-Veluwe, locatie Epe en Vaassen

• Schrijver: Donoghue, Emma
  • Titel: Kamer