Gepubliceerd op: 16 november 2022 17:06

Onlangs kwam ik deze klassieker in een heel mooi nieuw jasje tegen. En wel als jeugdboek: Animal Farm.

In deze klassieker nemen de dieren de boerderij over en verwachten dat ze hierdoor een beter leven krijgen. Toch pakt het anders uit wanneer de varkens de macht krijgen en er een natuurlijke leider komt: Napoleon. Er wordt op een humoristische manier beschreven hoe een “ totalitaire staat” kan ontstaan en hoe dit uitpakt. Maar het boek leent zich ook om als sprookje verteld te worden, zonder het politieke verhaal te vertellen. Hoe is het bij jou? Met je vriendjes een vriendinnetjes, thuis en op school? Zijn daar kinderen die snel de leiding nemen en wat vind je daarvan? Wie heeft de macht, of neem je die zelf weleens?

Het is een mooi groot boek met prachtige illustraties van Quentin Greban. In principe is het boek geschikt vanaf 8 jaar. Persoonlijk zou ik het de eerste jaren gebruiken om voor te lezen. Soms heeft het een beetje uitleg nodig. Mooi om kinderen nu al bekend te laten zijn met deze klassieker.

Wil je dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Annerique van Walderveen-Dolsma, Bibliotheekmedewerker

• Schrijver: George Orwell