Gepubliceerd op: 6 december 2022 11:17

Afgelopen vrijdag was ik in de bibliotheek in Wapenveld de nieuw binnengekomen boeken aan het uitpakken en viel mijn oog op een prentenboek met de titel: Word nooit groot. Het had gelijk mijn interesse want…hoezo…??? Kinderen willen toch altijd groot worden…

Toen ik zag dat het geïnspireerd was op de levensfilosofie en de teksten van Roald Dahl (dé schrijver van de jeugdklassiekers als Matilda, Sjakie en de chocoladefabriek, de GVR) kon ik het niet nalaten om het te lezen! Op de eerste bladzijde staat: ben je gehoorzaam, lief en zoet: lees dan niet verder en doe het boek dicht! Natuurlijk wil ieder kind dan verder lezen! Maar ook de mooie illustraties zorgen ervoor dat je het boek wilt bekijken en beleven!

Na het lezen van dit prentenboek dacht ik: het is niet alleen een mooi en grappig verhaal voor kinderen maar ook zeker een les voor volwassen: Want veel volwassenen vergeten maar al te vaak al hun avonturen en zijn saai geworden. Dus word kunstenmaker, dierentolk, ontdekkingsreiziger of worstelaar maar….WORD NOOIT GROOT!

• Schrijver: Al Blyth ; Stella Gurney ; Anne Douqué ( geïnspireerd op teksten van Roald Dahl)
  • Illustrator: Quentin Blake
  • Titel: Word nooit groot
  • Uitgeverij: Utrecht : uitgeverij De Fontein Jeugd, [2022]
  • Jaar van uitgave: 2022

Wil je dit boek ook lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Mieke Messie, Leesconsulent