Gepubliceerd op: 21 februari 2023 09:42

De Nederlands-Britse kunstfotograaf Jimmy Nelson volg ik sinds ik in 2013 het fotoboek ‘Before they pass away’ van hem in handen kreeg. Een pracht fotoboek waarin inheemse stammen poseren in traditionele kleding. Bij elke stam lees je een korte beschrijving. Jimmy is voor dit boek 2,5 jaar de wereld over getrokken.

Nu 10 jaar later heb ik zijn bijna 6 kilo zware boek ‘Between the sea & the sky’ thuis op tafel liggen. Tijdens de corona pandemie was reizen niet mogelijk, Jimmy heeft in deze periode gewerkt aan een boek over Nederlandse klederdrachten. Wat een weergaloos project heeft hij hier weer van gemaakt! Mensen van nu, plots gestoken in traditionele klederdracht, over 20 locaties in Nederland poseren voor hem. Urk, Volendam, Staphorst, het zit er allemaal in! Maar ook de Veluwse klederdracht zoals wij die hier kennen is gefotografeerd. Mijn oma liep in Veluwse klederdracht. Ik wist niet anders. Op moment dat ik haar een keer zag zonder streekdracht in het ziekenhuis was dat heel vreemd voor mij. Tegenwoordig zien we mensen in streekdracht (bijna) niet meer. De mensen die het nu nog dragen zijn op hoge leeftijd, met hen verdwijnt ook de klederdracht. Mooi dat Jimmy dit heeft opgepakt zodat we er naar blijven kunnen kijken.

Maar wat een verschil in streekdracht! De dracht van Hindeloopen bijvoorbeeld is zo kleurrijk en ziet er chique uit. Ik zou er bijna in gaan lopen! En het valt me nu pas op hoe so(m)ber de Veluwse dracht is. Wat betreft kapjes/mutsen, er zitten formaten tussen die niet zouden misstaan bij Prinsjesdag.

Het boek telt ruim 500 pagina’s en elke locatie wordt ingeleid door een cultuurhistorische tekst. Voor wat betreft de Veluwe gaat het over het Verscholen Dorp, Het Ronde Huis in Nunspeet en het Eibertjespad.

Als je de ‘Jimmy Nelson app’ download kan je elke eerste foto van een hoofdstuk scannen en krijg je prachtige videobeelden te zien. De app is overigens te gebruiken bij al zijn boeken.

Het is de moeite waard om een kijkje te nemen op zijn website jimmynelson.com. Deze ziet er zó mooi uit, je kan een eigen wereld ‘journey’ maken, even ondergedompeld worden in andere culturen. En please, doe dit dan niet op een telefoontje of tablet, maar pak je laptop erbij zodat je een mooi groot beeld hebt! Het is het waard!

Wil je dit mega grote, 5 cm dikke boek ook bekijken/lezen? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!
Janny Bultman, Medewerker klantcontacten / ICT medewerker

• Schrijver: Jimmy Nelson