Gepubliceerd op: 21 maart 2013 14:56

De Bibliotheek Noord-Veluwe geeft wekelijks een kijk-, luister- of leestip op deze website. Deze week is het de dvd Iep!

Deze familiefilm is gebaseerd op het gelijknamige en veel bekroonde boek van Joke van Leeuwen. Hoofdpersoon is Kenadie Jourdin, een schattig Canadees meisje met een genetische afwijking waardoor ze heel klein blijft. Warre (gespeeld door Huup Stapel ) vindt op een dag een klein meisje onder de boom. Zij heeft geen armen maar vleugels. Hij neemt haar mee naar huis en besluit samen met zijn vrouw Tine (gespeeld door Joke Tjalsma) het vogelmeisje te houden en op te voeden als een gewoon kindje. Het wezentje heeft evenveel weg van een vogel als een mens, ze tjilpt maar kan ook een beetje praten. Van alle klinkers komt alleen de ie uit haar mond. Zo lust ze graag un bieteriemetje mit pindiekies maar ook lekkere verse wormen. Het kinderloze echtpaar noemt haar dan ook Viegeltje in plaats van Vogeltje. Als Viegeltje groot genoeg is wil ze de vleugels wel eens uitstrekken en vliegt ze met andere vogels naar het zuiden. Waarna Warre en Tine de achtervolging inzetten, vastbesloten om hun kindje bij zich terug te krijgen. Dit is het begin van een groot avontuur...

Iep! is zowel een grappig als ontroerend verhaal. Het gaat over het loslaten van je kinderen, een dilemma waar iedere ouder mee te maken krijgt. Deze Nederlandse jeugdfilm is vorig jaar uitgebracht en heeft diverse prijzen gewonnen. De film is geschikt voor alle leeftijden. Ik vind het beslist een aanrader!

Wil jij deze dvd ook zien of het boek lezen ? Kijk in de catalogus van de Bibliotheek Noord-Veluwe.

Alie Smit, medewerker klantencontacten

• Titel DVD: Iep!