Gepubliceerd op: 22 maart 2013 05:00

Deze roman van Peter Buwalda is een familiedrama pur sang. Drie bijzondere figuren spelen de hoofdrol in het boek, namelijk Aaron Bever, zijn vriendin Joni en haar stiefvader Siem Sigerius.

De fotografiestudent Aaron is op het relationele vlak snel jaloers. Joni, zijn vriendin, is een vlotte meid en haar stiefvader Siem is een belangrijk judoka die zich na een zware blessure ontwikkelt als wiskundige. Hij wint zelfs de prestigieuze "Fields medal", een soort Nobelprijs voor de wiskunde. Hij wordt rector aan de Twentse universiteit en schopt het tot minister van onderwijs.

De roman speelt zich voornamelijk af in Enschede tegen de achtergrond van de grote vuurwerkramp (2000). Daarnaast zijn er de herinneringen van de diverse personages in verschillende perioden. Met alle verwikkelingen er omheen is het zaak aandachtig te blijven lezen om niet te verdwalen door de vele feiten, gebeurtenissen en uitweidingen. Maar alles klopt, het verhaal zit ijzersterk in elkaar en ik heb het in één adem uitgelezen! Peter Buwalda (Blerick 1971) heeft vier jaar aan zijn eerste boek gewerkt. Hij is journalist, redacteur bij diverse uitgeverijen en schreef verhalen en essays voor Vrij Nederland, De Gids en Hollands Maandblad.

Bonita Avenue werd genomineerd voor verschillende literaire prijzen. In september 2011 kreeg Buwalda er de Academica Debutantenprijs voor en een maand later de Selexyz Debuutprijs

Wilt u deze roman ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!

Margriet Gregoire, medewerker klantcontacten/ Bibliotheek Noord Veluwe.

• Schrijver: Peter Buwalda
  • Titel: Bonita Avenue