Gepubliceerd op: 22 maart 2013 06:45

Davita's harp gaat over het meisje Ilana Davita. Het verhaal beschrijft het leven van Davita van 6 tot 13 jaar in de jaren dertig, in New York.

De harp is het belsignaal dat haar verrast aan elke deur van de vele huizen waarin het gezin door omstandigheden gewoond heeft. De ouders van Davita komen uit verschillende milieus (het joodse en het christelijke), maar vinden elkaar in een gezamenlijke toewijding aan het communisme. Davita is een intelligent en gevoelig meisje en raakt geboeid door de riten van het orthodoxe jodendom. Haar vader moet in opdracht van de krant waar hij voor werkt verslag uitbrengen over de Spaanse burgeroorlog en komt om het leven bij het bombardement op Guernica. Het wordt een harde tijd voor het gezin. Davita zit op een joodse school en wint als beste leerling een belangrijke prijs, maar omdat ze een meisje is, wordt die eerst geweigerd. Davita voelt zich verraden door het onderscheid dat er gemaakt wordt tussen mannen en vrouwen in de traditionele joodse wereld.

Dit boek gaat over volwassen worden en leven tussen twee culturen. Ik vond het een prachtig verhaal. Van de Amerikaanse schrijver en rabbijn Chaim Potok (1929-2002) zijn nog zeker 20 andere titels vertaald in het Nederlands. Zijn debuutroman "De Uitverkorene" is ook verfilmd (The Chosen).

"Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!"

Joke Kraassenberg, Medewerker Klantencontacten, Epe/Vaassen

• Schrijver: Chaim Potok