Gepubliceerd op: 22 maart 2013 12:00

De schilder en het meisje verhaalt over één dag: 3 mei 1664. De dag waarop een Amsterdamse schilder rode en gouden pigmenten inkoopt voor een doek dat hij gaat schilderen.

Het doek omvat het verdriet van de schilder om zijn aan de pest gestorven vrouw. Het is ook de dag dat een achttienjarig meisje publiekelijk wordt gewurgd op de Dam in Amsterdam. Het is een evenement waar de halve stad voor uitloopt. De schilder voelt geen neiging te gaan kijken. Later die dag hoort hij van zijn zoon de details over de gruwelijke laatste minuten van het meisje. Beide verhalen lopen door elkaar.

Margriet de Moor vertelt de spannende geschiedenis van Elsje Christiaen. Zij reisde per boot en met slechts vijf daalders op zak van Jutland naar Amsterdam om haar oudere zus en haar grote voorbeeld, weer te zien. De reisperikelen worden beschreven, maar ook de gevaren van het Amsterdamse leven: Else komt oog in oog te staan met prostitutie, moord, executie. Daardoorheen loopt het verhaal van de schilder en diens verdriet over zijn gestorven vrouw. In een lichte stijl worden de gebeurtenissen beschreven uit de levensloop van de schilder die op de dag van de terechtstelling met de lotgevallen van het meisje verstrengeld raken.

“De schilder en het meisje” vind ik een erg goede roman, in een mooie stijl geschreven en met prachtige sfeerbeschrijvingen.

“Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!”

• Schrijver: Margriet de Moor
  • Titel: De schilder en het meisje
  • Uitgeverij: De bezige Bij
  • Jaar van uitgave: 2011