Gepubliceerd op: 28 maart 2013 07:00

Laat deze wereld een naam na, Het leven is niet bedoeld om te sterven.

Tiba is ongeveer 15 jaar en woont in Kaboel, de hoofdstad van Afghanistan. Setara (haar buurmeisje) is haar beste vriendin. Ze gaan samen naar school en spreken na schooltijd af bij de muur die hun tuinen scheidt. Tiba is gelukkig. Maar dan breekt er oorlog uit. Tiba moet haar vriendin Setara verlaten: ze moeten verhuizen naar de rand van de stad, omdat haar vader voor de afgezette regering werkte. Tiba ziet nu hoe mensen sterven, hoe er gebombardeerd wordt en hoe mensen pijn lijden.

Ik vind "Geen van ons keek om" een aangrijpend verhaal. Het geeft een indringend beeld van de gevolgen van de machtsgrepen in Afghanistan. Tahmina Akefi vertelt heel knap wat er in het hoofd van Tiba (ik-figuur) omgaat en wat ze voelt. De uitgebreide situatieschetsen hadden wat korter gemogen, maar over het algemeen leest het boek gemakkelijk weg. Ik vind het te vergelijken met de boeken van Khaled Hosseini (De vliegeraar). Ik raad het iedereen aan, die graag waargebeurde verhalen leest.

"Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!"

Marijke Petersen, bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Tahmina Akefi