Gepubliceerd op: 28 maart 2013 08:00

Een nostalgisch feest van herkenning, dat is het "Lexicon van verdwenen dingen". Even wat bladeren, en ik zat weer als meisje van 10 aan tafel achter een bord zondagse soep en mijn vader gebood ons vooral onze mond te houden, want meester GBJ was op de radio met zijn politiek commentaar op de toestand in de wereld.

GBJ Hiltermann had in de jaren '60, '70 en '80 een grote schare luisteraars, aan wie hij met welluidende stem zijn mening over de E.E.G., Luns en De Gaulle kwijt kon.

Op zaterdagmiddag hadden wij op onze zwartwit televisie gekeken naar de capriolen van Swiebertje en met een beetje geluk mochten we 's avonds ook nog naar Stiefbeen & Zoon kijken. Ja, dat waren nog eens tijden: er waren maar twee televisiezenders en iedereen keek naar hetzelfde.

Maar dit lexicon doet niet alleen herinneringen aan radio- en tv-programma's boven komen; ook allerlei gebruiksvoorwerpen (het pindastel), levensmiddelen, reclame-uitingen en voorbije kledingstukken uit de periode 1960-1990 passeren de revue. Alfabetisch gerangschikte korte teksten, veel plaatjes, bijna als een soort plakboek, en een handig register achterin. Ja, elke oudere jongere zal hier zijn of haar nog jongere jaren mee kunnen herleven.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe.

Ans Vedder, medewerker PR bij de Bibliotheek Noord-Veluwe

• Schrijver: Ko van Geelen en Jack Botermans