Gepubliceerd op: 28 maart 2013 10:20

Wat is het voor boek ? "Keuken : recepten uit het hart van het huis" is een (h)eerlijk kookboek met supermakkelijke, maar o zo lekkere recepten. Boordevol foto's die je direct doen watertanden!

Waar gaat het boek over ? De recepten zijn ingedeeld in twee groepen: 1: "de keukenkwesties, vol recepten voor doordeweekse avonden", en 2: "keukensoelaas, voor als je wat meer tijd hebt". Bij elk recept schrijft Nigella Lawson een begeleidende tekst en daaruit blijkt dat we niet zo moeilijk hoeven te doen als het om koken gaat: citroen mag heus uit een knijpflesje komen! Behalve de smakelijke recepten geeft ze ook een smakelijke beschrijving van de recepten. Zo vertaalt ze "pasta alla putanesca" als "slettenslierten".

Wat vond ik ervan ? Elke week liggen in de bibliotheekvestigingen de nieuwste boeken op een speciale aanwinstentafel. In Elburg viel mijn oog toen op dit boek. Kookboeken blader ik altijd wel even door, dus ook deze. Toen ik daarin het recept las van "kip met 40 tenen knoflook" fronste zelfs ik als Bourgondiër mijn wenkbrauwen. Die durft! Maar mijn aandacht was getrokken en ik heb het boek gereserveerd. Ik heb nog nooit uit één kookboek zoveel gerechten gemaakt. Onder andere : "Spaanse kip met chorizo en aardappelen"; "Indiase gebraden aardappelen" en "Zeebanket uit de oven" (zie foto). Op de achterkant van het boek staat vermeld: "Heerlijk feelgood-eten voor een minder ingewikkeld en aangenamer leven!" Nou, zo voelt het bij mij echt. De "kip met 40 tenen knoflook" heb ik nog niet aangedurfd . Daar moet ik een moment voor kiezen dat we de volgende dag geen afspraken hebben.

Website Verschillende mensen heb ik gesproken over dit boek en zo kwam ik er achter dat Nigella Lawson geen onbekende is. Ze heeft al verschillende kookboeken geschreven en komt regelmatig met kookrubrieken op tv. Ze heeft een eigen website en je kunt haar volgen op Facebook.

Voor wie bestemd ? Voor iedereen die van koken en vooral van Bourgondisch eten houdt.

Wilt u dit boek reserveren en ook de lekkerste gerechten maken ? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe.

Janny Bultman, medewerker klantcontacten & ICT medewerker

• Titel: Keuken : recepten uit het hart van het huis