Gepubliceerd op: 4 april 2013 16:01

De laatste 20 jaar is het aantal kinderen met overgewicht verdubbeld. Eén op de acht kinderen is te dik. Ze lopen gezondheidsrisico’s, hebben minder zelfvertrouwen en worden vaker gepest.

In het boek “Vet” (te vinden bij onze informatieve boeken over gezondheid, siso-code 605.16) krijgen deze kinderen een gezicht. Tien kinderen, in de leeftijd van 10 tot 21 jaar vertellen over hoe ze zo zwaar zijn geworden, hoe ze zich voelen, wat ze zelf vinden van hun uiterlijk en hoe de buitenwereld op hen reageert. Tien unieke verhalen, prachtig geïllustreerd met kleurenfoto’s van Wout Jan Balhuizen, geven een intiem beeld van het leven van deze kinderen.

Naast de kinderen komen ook de ouders in verhaal en beeld aan bod; ze vertellen over de strijd voor een gezond voedingspatroon, de reacties van de buitenwereld en hun verantwoordelijkheid voor het gewicht van hun kind.

Alle kinderen in dit boek hebben één ding gemeen: ze wilden van hun overgewicht af. Ze volgden een afvalprogramma ((bijvoorbeeld “Weet en Beweeg”) of zaten een tijd intern in een afvalkliniek. Leuk is dat de kinderen zelf tips en advies geven, zoals de tip van Hubrecht: “wat je niet koopt kun je niet opeten”, of de tip van Michelle: “drink veel water” en: “je kunt elke dag opnieuw beginnen met afvallen”.

De schrijfster geeft haar hoop weer dat dit boek onze negatieve blik op dikke kinderen zal doen veranderen; dat ouders, tantes, juffen, dokters enz. meer compassie krijgen en steun kunnen bieden aan kinderen met overgewicht.

Het boek heeft voor mij zeker die uitwerking gehad. Het is een heel openhartig en soms hartverscheurend relaas over de achtergronden en problemen van normale kinderen in een te dik lichaam, en door de vele mooie foto’s erg toegankelijk.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!

Ankie van der Lende; Medewerker Klantencontacten Bibliotheek Noord Veluwe

• Schrijver: Boxsem, Inger