Gepubliceerd op: 5 april 2013 05:00

Deze roman schetst een portret van een relatie: een huwelijk op het Afrikaanse platteland van een westerse vrouw met een Afrikaanse man. Op ontwapende wijze gunt ze de lezer een blik in een ons onbekende cultuur; tegelijk legt ze vlijmscherp de spanning bloot die deze liefde teweeg brengt.

De grote culturele verschillen doen de vrouw lang weifelen de stap te nemen; zal ze zich genoeg kunnen aanpassen om in deze samenleving, ver van de bewoonde wereld, geaccepteerd te worden? Zal ze het volhouden, fysiek en mentaal? De omgangsvormen blijken vaak toch moeilijker te accepteren dan ze dacht. Sommige Afrikaanse gewoonten stuiten haar tegen de borst en vragen het uiterste van haar inventiviteit en doorzettingsvermogen.

In dit boek wordt de worsteling beschreven die de overstap naar het Afrikaanse leven betekent voor een geëmancipeerde, zelfstandige westerse vrouw. Maar ook verhaalt ze over de vreugde, de verwondering en de acceptatie. Ik vond het een boeiende roman, die me inzage gaf in het dagelijks leven in een Afrikaans dorp diep in de Sahel, waar het leven zich nog afspeelt volgens oude tradities.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!

Marijke Petersen, Bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Wiljo Oosterom