Gepubliceerd op: 5 april 2013 09:43

Al twitterend over gezond gedrag besloot arts en hoogleraar Gezondheidszorg en Cultuur Ivan Wolffers “Het gezonde lifestyleboek” te schrijven.

Een boek dat leest als een trendy magazine, door het vele, vaak paginagrote fotomateriaal, de boeiende interviews, door korte en pakkende teksten die uitgelicht of gearceerd zijn en natuurlijk door de ons allen aangaande inhoud over hoe we gezonder zouden kunnen leven.

Als we meer bewegen, niet meer roken, minder drinken, gezonder eten en stress vermijden, zouden we gemiddeld een jaar of tien aan ons leven toevoegen.

Ja, áls. Er zijn kansen genoeg om gezonder te leven, maar de praktijk blijkt telkens weer verdraaid lastig. Want waarom lukt het niet om de overgewichtsepidemie onder controle te krijgen, waarom daalt het aantal rokers niet echt enz. enz.

Het gezonde lifestyleboek gaat juist uit van deze moeilijkheden in plaats van ze te bestraffen of te ontkennen.

Een bijzondere plaats in het boek krijgt dokter Lester Breslow, die op 11 april 2012 op 97-jarige leeftijd overleed. Hij was de eerste die cijfermatig wist aan te tonen dat leefstijl invloed op gezondheid en welzijn heeft. Hij beweerde dat iemand van 60 die zich aan zijn zeven aanbevolen leefregels hield, even gezond was als een 30-jarige die minder dan 3 van die leefregels aanhield.

Toen Ivan Wolffers het bericht van Breslows dood tegenkwam, besefte hij dat gezond leven niet om allerlei nieuwe ontdekkingen gaat, maar om oude wijsheden van mensen zoals Breslow. Kijkend naar de speerpunten van de wetenschappelijke aanpak van een goede leefstijl gaat het nog steeds om bewegen, niet roken, geen of matig alcohol gebruiken, gezond en matig eten en voldoende ontspannen. In dit boek laat Wolffers de lezer zien wat we weten over leefstijlverandering en geeft hij zinvolle en praktische adviezen. “Wie kiest voor kwaliteit van leven, koopt dit boek”, aldus de aanbeveling van psychiater Bram Bakker op de kaft !

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!

Ankie van der Lende, Medewerker Klantencontacten Bibliotheek Noord-Veluwe

• Schrijver: Ivan Wolffers