Gepubliceerd op: 5 april 2013 13:22

Apenliefde heet het in ’t jargon, de liefde van zwakbegaafde ouders voor hun kinderen. Dat was de liefde die Suzanne Jonkers, kortweg Suus, kreeg van haar ouders.

Suus groeide, als enig normaal begaafd kind, op tussen zwakbegaafde ouders, broers en zussen. De familie Jonkers maakte deel uit van een woonexperiment in de jaren zestig te Haarlem: de Woonschool. Een buurt waar ‘onaangepasten’ onder toeziend oog van hulpverleners ‘leren wonen’. Het bleek een groot fiasco. Van buitenaf werd er op de ‘Woonscholers’  neergekeken.

Menig Woonscholer vroeg zich af of Suus, die pienter was en opviel door haar mondigheid, wel echt een kind van haar vader was. Suus groeide op onder bizarre omstandigheden, maar wist zich op eigen kracht aan haar thuismilieu en dat van de zwaar gestigmatiseerde wijk te onttrekken.

“Pas door de ogen van anderen ga je zien dat je anders bent, of je wilt of niet, zoals je ook pas voelt dat je anders bent als je in staat bent om te vergelijken. Ik zag mezelf door de ogen van mijn klasgenoten, en ik schaamde me dood…….`, zo vertelt Suus Jonkers als ze terugkijkt op haar zeer ongewone jeugd.

Ik vond ´De Woonschool` een erg interessant boek om te lezen. Het geeft voor een breed lezerspubliek zicht op een bijzondere familiegeschiedenis.

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!

Marijke Petersen, bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Christel Jansen