Gepubliceerd op: 24 april 2013 16:05

De eerste keer dat ik van dit boek hoorde was bij het tv-programma “De wereld draait door”. Een panel met deskundige boekenlezers (boekverkopers) vertelt daar eens per maand over boeken en kiest een “boek van de maand”. Dit keer waren zij erg lovend over het boek “Vader”.

Ik heb het meteen gereserveerd in de bibliotheek en nadat het binnenkwam, heb ik het in één ruk uitgelezen. Het is een autobiografie en in Noorwegen, Knausgards vaderland, is het een geweldig succes.

“Vader” is het eerste deel van de “Mijn strijd”- serie die uit 6 boeken bestaat. Drie ervan zijn inmiddels in het Nederlands vertaald. Deel 2 heet “Liefde” en deel 3 “Zoon”. Ze gaan allemaal over de verhouding van Knausgard met zijn vader. Dat is een moeizame relatie, zo blijkt algauw, hoewel je geneigd bent te denken dat het allemaal wel meevalt na het lezen van het eerste deel. Er wordt niet geslagen, mishandeld of geterroriseerd, maar is wel totale desinteresse. In het eerste deel van het boek beschrijft Knausgard vooral de periode dat hij ongeveer 14 jaar. Het gaat over zijn eerste verliefdheid, het eerste biertje, dronkenschap en de eerste sigaret.

In het tweede deel van het boek is hij 20 jaar ouder. Karl Ove is inmiddels schrijver, vader van 3 kinderen en bezig met een nieuw boek, als hij bericht krijgt dat zijn vader is overleden. Samen met zijn broer reist hij naar het dorp waar zijn vader samen met zijn grootmoeder woonde. Zijn vader was alcoholist en de chaos die zij in het huis aantreffen is niet te beschrijven! (Hij kan dat dus wel!) Zijn grootmoeder is daar dus nu alleen , licht dementerend en ook aan de drank. Knausgard beschrijft dit alles zeer gedetailleerd, maar het wordt geen moment saai. Vervolgens weet je dan nog niet wat er in de periode van zijn 14e tot zijn 34ste is gebeurd. Gauw het tweede deel lezen!

Wilt u deze roman ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!

Margriet Gregoire, medewerker klantcontacten/ Bibliotheek Noord Veluwe.

• Schrijver: Karl Ove Knausgard
  • Titel: Vader