Gepubliceerd op: 29 augustus 2013 11:00

Tussen Cathleen, de blanke vrouw des huizes van een Zuid-Afrikaans landhuis en Ada, de dochter van een zwarte bediende, bloeit in de eerste helft van de 20e eeuw een bijzondere vriendschap.

Het verhaal wordt verteld door Ada. We volgen haar door de tijd, van jong meisje tot oudere vrouw. Tussendoor lezen we (mee) in het dagboek van Cathleen, dat ook door Ada gelezen wordt. Zo krijgt de lezer regelmatig twee versies van dezelfde situatie, daar waar dit het gemeenschappelijke leven betreft van Cathleen en Ada in Cradock House.

Cathleen en Ada vinden elkaar in de muziek en Ada leert pianospelen. Cathleen’s zoon raakt goed bevriend met Ada, misschien wel té goed.

Maar langzamerhand speelt de apartheid een steeds grotere rol in Zuid-Afrika en wordt contact tussen blank en zwart gewantrouwd en met afkeuring bekeken. Ada krijgt problemen, of ze nu bij de zwarten in het township is waar haar vrienden wonen, of bij de blanken in Cradock House. Via Ada’s belevenissen volgen we de ontwikkeling van het systeem van rassensegregatie. Geleidelijk aan ga je meer en meer meevoelen met Ada in de teleurstellingen en onrechtvaardigheden die zij ondervindt.

De roman “De kleur van haar hart” bestrijkt een mensenleven waarin met geweld raciale muren worden geplaatst tussen de sterke gevoelens van vriendschap en verwantschap van een blanke en een zwarte vrouw. De schrijfster Barbara Mutch slaagt er in een hartverwarmend en geloofwaardig verhaal neer te zetten over zielsverwantschap die geen kleur, leeftijd of sociale klasse kent. Meer dan de moeite waard!

Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!

Marijke Petersen, Bibliotheekmedewerker

• Schrijver: Barbara Mutch