Gepubliceerd op: 29 augustus 2013 12:00

"Oh mijn God, dacht ik. De lijst. Hij pikt de mensen eruit die op de Hate List staan, ik kwam in beweging, maar het leek alsof ik door mul zand rende. Mijn voeten voelden lomp en loodzwaar; het leek alsof er een band rond mijn borstkas zat die de adem uit mijn longen perste en waaraan ik naar achteren getrokken werd."

Dit zijn de gedachten en gevoelens van Valerie (16, ik-figuur) als haar vriend Nick op een dag om zich heen schietend in de aula van de school verschijnt en doelbewust richt op de schoolgenoten van de lijst, de Hate List, de lijst die ze samen hebben opgesteld van klasgenoten en leraren waaraan ze een grondige hekel hebben gekregen. Valerie probeert Nick nog tegen te houden, maar het is al te laat.

Na het bloedbad, waarbij Valerie zelf ook gewond raakt en Nick zichzelf van het leven berooft, begint een uiterst moeizame verwerking van het drama. Valerie worstelt met vragen over schuld en vergeving en ontdekt steeds meer waar haat toe leidt. In deze worsteling word je als lezer volledig meegetrokken. Mag Valerie Nick missen? Wie zijn haar vrienden? In hoeverre is ze medeschuldig?

Valerie’s verwarring is groot: Nick heeft zelfmoord gepleegd en iedereen ziet hem als moordenaar. Maar voor haar is hij vooral de jongen die haar optilde en kuste. Nick was de enige die haar begreep. „Het was heerlijk om deel uit te maken van een “ons”, die dezelfde gevoelens kende, dezelfde ellende.”

Het is lang geleden dat een boek mij zo in de greep heeft gehouden. Regelmatig zat ik met tranen in mijn ogen te lezen. Het heeft me echt geraakt en het zet je aan tot nadenken.

De Hate List is een “Young Adult” boek, een categorie waarin de laatste jaren veel prachtige titels zijn verschenen. Als jongeren vroeger in de bibliotheek “klaar” waren bij de C-boeken, moesten ze overspringen naar de romans voor volwassenen. Nu zijn er voor hen de D-boeken bij gekomen. Elke vestiging van de Bibliotheek Noord-Veluwe heeft een prachtige collectie D-boeken, speciaal voor jongeren van 15 tot 17 jaar, maar ze zijn ook zeer zeker de moeite waard voor volwassenen om te lezen.

Wil je dit boek ook lezen ? Je vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe !

Janny Bultman, Medewerker Klantcontacten & ICT medewerker

• Schrijver: Jennifer Brown