biebtip 26

Gepubliceerd op: 14 maart 2013 02:35

"De Stoel van God" is een roman over het werk en leven van kinderarts Theo van Diepen. We volgen hem als coassistent op de afdeling kindergeneeskunde. We zijn betrokken bij belangrijke leermomenten tijdens zijn opleiding en leven mee met emotionele gebeurtenissen als het overlijden van ernstig zieke kinderen. Een van die kinderen is Klaas. Klaas lijdt aan de taaislijmziekte cystic fibrosis. Kinderen met deze ziekte worden vaak niet oud en hun leven speelt zich grotendeels af in ziekenhuizen.

Klaas is elf als de ziekte in de terminale fase komt. Klaas geeft duidelijk aan niet voor longtransplantatie in aanmerking te willen komen. Hij wil vredig inslapen en dat is door de geldende wetgeving een probleem. Zijn besluit heeft grote gevolgen. Voor Klaas en voor zijn ouders. Maar zeker ook voor Theo van Diepen. Wanneer het lijden van de jongen ondraaglijk wordt, komt Theo voor een groot dilemma te staan: kiezen tussen leven en dood. Kiezen tussen wat wettelijk mag en wat vanuit goed dokterschap moet.

Het probleem van het, door zijn ziekte vroeg volwassen wordend, kind dat voor de wet wilsonbekwaam is en bij wie euthanasie daarom wettelijk niet mag, is aangrijpend beschreven. Het heeft me enorm aan het denken gezet over euthanasie, met name bij jonge kinderen. Theo neemt een zeer weloverwogen en humane beslissing. Hij doet dit in goed en respectvol overleg met Klaas en zijn ouders. Dat hij hiervoor veroordeeld wordt, voelt dan ook als zeer onterecht aan. Paul Brand, de auteur van dit boek, is zelf kinder-longarts en ziet zich met regelmaat gesteld voor vragen over leven en dood bij minderjarigen. In de vorm van deze roman geeft hij inzicht in de medische en menselijke problemen hierbij. Hij doet dat op een aangrijpende manier aan de hand van het voorbeeld van Klaas. Dat heeft op mij diepe indruk gemaakt.

"Wilt u dit boek ook lezen? U vindt het bij de Bibliotheek Noord-Veluwe!"

Nettie Jonker, medewerker klantencontacten Bibliotheek Noordveluwe.

• Schrijver: Brand, Paul
  • Titel: De stoel van God