Schrijfster Evelien van Dort op bezoek bij Het Talent in Heerde

Gepubliceerd op: 6 december 2023 14:26

Evelien van Dort, de bekende kinderboekenauteur, heeft een bezoek gebracht aan Het Talent in Heerde. Chiel Horst, leerling van groep 6, won dit bezoek bij de dichtwedstrijd van de Bibliotheek Noord-Veluwe.

In maart dit jaar zijn groep 6 leerlingen in de bibliotheek op bezoek geweest om de Biebquiz te spelen. Vooraf kregen zij op school voorbereidende opdrachten. Door het beantwoorden van vragen verzamelden ze letters. Met deze letters maakten ze een codewoord dat toegang gaf tot de bibliotheek. Er zijn 17 groepen op bezoek geweest en daarmee zijn er ongeveer 350 leerlingen in de bibliotheek geweest!

Aan het eind van het bibliotheekbezoek kregen de leerlingen een gedicht mee waar een woord in mistte. Hiermee konden zij mee doen aan de dichtwedstrijd van de bibliotheek en een schrijversbezoek voor hun klas winnen. De zin was: ‘Zij lezen…’.

Er zijn totaal 90 inzendingen geweest met veel uiteenlopende antwoorden. Het antwoord in het originele gedicht was “boeken” en dat was ook een veel gegeven antwoord. Daarnaast kwamen er antwoorden als: te veel, horrorboeken, Broederband, charmant, stiekem, stapels, alles, altijd, constant, briljant. Maar de jury was onder de indruk van het antwoord “oneindig”. Enorm origineel en fantasierijk noemde de jury dit winnende antwoord.

Chiel Horst van basisschool het Talent in Heerde stuurde dit antwoord in en won hiermee het bezoek van Evelien van Dort aan zijn groep.

Menthe Roozeboom van het Sterrenlicht in ’t Harde won een bonusprijs, zij had van haar inzending een prachtig kunstwerk gemaakt. Zij won het boek ‘Spuitende slagaders en overstromende oceanen’.

Het door Chiel gewonnen bezoek van Evelien van Dort vond onlangs plaats. De groep van Chiel, inmiddels groep 7, was goed voorbereid. De leerlingen hadden van te voren vragen voor Evelien van Dort bedacht. Om de beurt mochten de leerlingen hun vraag stellen. Wat waren ze nieuwsgierig! “Hoe veel boeken heeft u ooit geschreven?”, “Waarom bent u een schrijfster?”, “Hoelang duurt het om een boek te schrijven?” en nog veel meer vragen werden door Evelien van Dort beantwoord.

Het was bijzondere een leerzame ochtend voor groep 7 van Het Talent. Ook Evelien van Dort genoot van het bezoek en gaf aan dat ze heel graag naar de scholen in onze omgeving komt!