Taalvrijwilligers gezocht

Gepubliceerd op: 4 september 2023 19:29

Vind je het leuk om met de Nederlandse taal bezig te zijn en om anderen te helpen met het beter leren spreken, lezen of schrijven? Of wil je mensen helpen met digitale vaardigheden of rekenen? Meld je dan aan bij Taalpunt Elburg, Hattem of Oldebroek van de Bibliotheek Noord-Veluwe en word begeleider van één of meerdere personen.

De Taalpuntdocenten Saskia Kuiling, Jan van de Pol en Barrie Nitrauw zijn dringend op zoek naar nieuwe taalvrijwilligers. “Er is zo veel vraag naar hulp bij taalproblemen. De vragen zijn heel verschillend, van hulp bij d, t en dt tot werken met de computer of het met anderstaligen oefenen met het spreken van Nederlands.”

Werken als taalvrijwilliger is ook voor de vrijwilliger zelf belangrijk, vullen de Taalpuntdocenten aan. “De huidige taalvrijwilligers zijn heel enthousiast over hun werk. Hun ervaring is dat het helpen van iemand anders jezelf een goed gevoel geeft. Het geeft veel voldoening én je leert van de ander, het verbreedt je eigen horizon. Wat steeds weer blijkt is dat zowel taalvrijwilliger als taalvrager er iets aan hebben. Voor de taalvrijwilliger kan dat gaan om het verder ontwikkelen van de eigen vaardigheden of om het verbreden van de kennis over bijvoorbeeld andere landen, culturen of gewoontes. Dat maakt het ook voor de taalvrijwilliger heel interessant.” Voor de deelnemer is de hulp van de taalvrijwilliger heel belangrijk, benadrukken de Taalpuntdocenten. “Taalvrijwilligers hebben een positief effect op het leren van de taal, de zelfredzaamheid en het zelfvertrouwen van de deelnemers!”

De bibliotheek biedt een training aan van vijf dagdelen waarin nieuwe taalvrijwilligers informatie krijgen over de werkwijze en over te gebruiken materialen. De trainingen zijn te volgen op onderstaande data en locaties:

Bibliotheek Hattem: start woensdagochtend 20 september
Bibliotheek Hattem: start donderdagavond 21 september
Bibliotheek Wezep: start donderdagavond 21 september

De bibliotheekvestigingen van de Bibliotheek Noord-Veluwe kunnen gebruikt worden als werkplek bij de (wekelijkse) hulp, maar bijvoorbeeld samen wandelen met de deelnemer is ook mogelijk. Als taalvrijwilliger heb je veel vrijheid en bij vragen kun je een beroep doen op de taalpuntdocent.

Wil je meer weten of je aanmelden? Neem contact op met: