Aangepaste openingstijden

Tijdens de schoolvakanties hebben een aantal vestigingen aangepaste openingstijden en zijn er een aantal miniservicepunten gesloten.
Kijk op deze pagina voor alle informatie.

Verbreed je horizon en help een ander: word Taalvrijwilliger!

Gepubliceerd op: 28 mei 2024 14:45

Vind je het leuk om met de Nederlandse taal bezig te zijn en om anderen te helpen met het beter leren spreken, lezen of schrijven ervan? Meld je dan aan bij Taalpunt Elburg of Taalpunt Oldebroek (onderdeel van de Bibliotheek Noord-Veluwe) en word taalvrijwilliger!

Taalpuntdocenten Jan van de Pol (Elburg) en Barrie Nitrauw (Oldebroek) zijn dringend op zoek naar nieuwe taalvrijwilligers. ‘Er is veel vraag naar hulp bij taalproblemen. De vragen zijn heel divers, van hulp bij het maken van een verslag tot werken met de computer of het met anderstaligen oefenen met het spreken van Nederlands,’ vertelt Jan van de Pol.

Aan de slag gaan als taalvrijwilligers is ook voor jongvolwassenen interessant. Als taalvrijwilliger verbreedt je eigen horizon én help je een ander. Wil je je hier een jaar voor inzetten? Meld je aan!

Bij de bibliotheken in Elburg, ’t Harde, Oldebroek en Wezep is bovendien behoefte aan nieuwe vrijwilligers voor het Taalcafé. Als vrijwilliger van het Taalcafé werk je in een groep van zes vrijwilligers, die in groepjes van twee afwisselend het Taalcafé bemensen.

Werken als taalvrijwilliger is ook voor de vrijwilliger zelf belangrijk, vult Barrie Nitrauw aan. ‘De huidige taalvrijwilligers zijn heel enthousiast over hun werk. Het helpen van iemand anders geeft veel voldoening én je leert van de ander. Je maakt kennis met mensen uit andere landen en leert over andere culturen en gewoontes. Voor de deelnemer betekent de hulp van een taalvrijwilliger bijzonder veel. Vaak is het een stap naar deelname in de maatschappij en het leren kennen van mensen buiten een eigen kring om.’ Jan van de Pol benadrukt het belang van de hulp: ‘Taalvrijwilligers hebben niet alleen een positief effect op het leren van de Nederlandse taal, maar ook op de zelfredzaamheid en het zelfvertrouwen van de deelnemers!’

De bibliotheek biedt een training aan van vier dagdelen waarin nieuwe taalvrijwilligers informatie krijgen over de werkwijze en over te gebruiken materialen. De training start op donderdagavond 6 juni in Elburg en is vervolgens op donderdagavond 13 juni, vrijdagmiddag 21 juni en donderdagavond 19 september in Wezep. Kun je een of meer dagen niet maar wil je wel aan de slag als Taalvrijwilliger? Meld je dan gewoon aan. We kijken dan samen wanneer je de training wel kunt volgen.

Wil je meer weten of je aanmelden? Neem contact op met de taalpuntdocent in jouw gemeente.

Jan van de Pol voor de gemeente Elburg via taalpuntelburg@bibliotheeknoordveluwe.nl of 06-57532386.
Barrie Nitrauw voor de gemeente Oldebroek via taalpuntoldebroek@bibliotheeknoordveluwe.nl of 06-45706801.